PLANKA MED KONTROLL OCH EFFEKT

Den här klassiska övningen i sin ursprungsform går ut på att med muskelaktivitet stabilisera kroppen i ”plankposition”. Det som menas med ”plankposition” är en korrekt hållning, dvs en neutral ryggradskurvatur och bibehållen (horisontell) lodlinje. Det innebär att en korrekt aktivering av de djupa magmusklerna och statisk aktivering av de globala magmusklerna krävs under utförandet. Enklare uttryckt, så kan man säga att man vill eftersträva att bli rak i kroppen genom att spänna bålen när man gör plankan. Man vill undvika sådana vanliga misstag som att krumma ryggen, falla ner med hakan (gamnacke) eller tappa kontrollen över sitt bäcken så att rumpan sticker iväg.

Det är inte alltid lätt att få ”känslan-av-hur-jag-ser-ut” att överensstämma helt med ”hur-jag-faktiskt-ser-ut” :) Men om du tränar på ett gym så rekommenderar jag att använda speglarna för att korrigera din egen position. Tänk också på att för att träna med optimal effekt, så är det bättre att utföra plankan 100% korrekt och låta det vara riktigt jobbigt under kortare tid än att utföra övningen slarvigt och ineffektivt i längre tid – kvalitét framför kvantitet helt enkelt! :)

 
 

FÄRGRIK OCH VACKER PLOCKMAT

Helg. Varken Johan eller jag hade någon lust att göra nån komplicerad tjusig lördagsmiddag igår. Men sånt har sina fördelar det också, för vår gemensamma lathet resulterade i en måltid av fantastiskt vacker och färgrik plockmat! Det var ekologiska tomater i olika färger, avocado, lufttorkad skinka, brieost, mozarella med olivolja, peppar och flingsalt, samt chipstunna ugnsbakade rotfrukter med dill (skär tunnt och tillaga i ugn med olivolja, dill och salt tills du tycker att de är färdiga!). Smakrikt och trevligt!
 
 
 
 

GODA KOKOSTOPPAR

Blev sugen på fika. Sån riktig fika med kaffe och något bakat :) Så jag gjorde kokostoppar! Det belv gott, jag kände mig mätt och nöjd på fettet från kokosflingor och ägg, och jag kunde unna mig fikastunden utan någon oönskvärt stor blodsockerhöjning. Den enda sötningen som är tillsatt är naturlig sådan: honung.
 
Ca 10 st Kokostoppar:
2 ägg
3 dl riven kokos
3 tsk honung
1 krm salt
Om man vill smaksätta: det rivna skalet av tex en apelsin
 
Blanda ihop allt, klicka ut till toppar på en bakplåtsklädd plåt och grädda i ugnen på 175 grader ca 10-15 min. Håll lite koll på topparna på slutet - de är klara när de blivit lite gyllene. Receptet kommer från www.ibalans.nu.