LAX MED SPARRIS OCH GETOSTSALLAD

Smörj en ugnsform med smör, lägg i laxfiléer och krydda med salt och peppar. Tillaga i ugnen på 200 grader i ca 15 min. Under tiden skivar du körsbärstomater och smular på getost. När laxen börjar bli klar, så kokar du upp vatten i en kastrull och lägger i sparris - låt dem bara koka en kort stund så att de behåller lite krispighet och inte blir för mjuka och tråkiga. Ta gärna en nypa flingsalt och en god olja på sparrisen. Pressa lite citron över laxen och servera med creme fraiche.
 

PARTERAPEUTISK ORIENTERING

Johan och jag har orienterat i Norra Skogen idag. Vi tänkte att en skön och lite halvsvettig skogspromenad med en karta och kompass kunde vara en trevlig grej att göra ihop, eftersom Johan behöver orienteringsskills i jobbet och jag tycker mycket om att vistas i skogsmiljö. Vi körde upplägget att orientera varannan kontroll var! Det funkade bra för oss, men skulle kunna bli en riktig förtroende-övning á la parterapi! ;) Det gäller att lita på varandra när den andre håller i kartan... :) 

Vi började säkert och bra på stigarna, men sen gick det, bokstavligt talat, åt skogen. Ca en timme senare kunde vi vända tillbaka till bilen - ett antal myggbett rikare och dyngsura upp till knäna efter att ha trampat rätt igenom sankmark, lera, mossa och bäckar. Vi klarade dock alla 9 kontroller! :)
 
Mina grå uteskor var inte längre så grå utan snarare gula av pollen. Med ett "after-workout-skobad" i Bottensjön så var problemet löst :)
 
Myggbett, sår och massa små små rivmärken på benen från granar, kvistar och blåbärsris. INTE en klockren kombination till klänningar och sommarshorts, men wtf... Nästa gång blir det lite mer IQ och långbyxor! :)
 

VILKET JÄVLA KÖTTARPASS! ÄR SÅÅ IMPAD AV "BEACH-GRUPPEN"! :D

Jag är SÅÅÅ imponerad av ALLA DESSA KÄMPAR som jag och min PT-kollega Gabriella har coachat nu under snart en månad! Det här är ett gäng "vanliga motionärer" som har mycket varierande träningserfarenhet och fysisk kapacitet sedan innan, men som allihopa gör en SÅÅ mycket större individuell insats och ansträngning än gemene man därute! ALLA jobbar utanför sin komfortzon och det är mäktigt att se! :) För mig är det en enorm styrka att kunna pressa sig själv på det här sättet - det spelar ingen roll om man är elitidrottare eller motionär på nybörjarstadiet, om man är stark eller svag jämfört med någon annan, utan det är den individuella insatsen/ansträngningen/försöken utifrån sin egen förmåga som spelar roll. Och de här killarna och tjejerna har visat prov på stor kämparanda! :)
 
Gruppen representerar STC Karlsborg (tidigare Sportlife) och deltar i konceptet och tävlingen "Beach 2014" där man under en månad satsar allt för att äta bra, träna hårt och kämpa för att minska sin fettmassa på kroppen. Det är med andra ord en grupp som jobbar stenhårt för att förändra sin kroppssammansättning och kickstarta en livvstil som i längden ska hjälpa dem att må bra, vara friska och starka. Deltagarna har anmält sig parvis och vi lägger stort fokus vid att man ska känna socialt stöd av gruppen - att alla peppar och stöttar varandra så att alla klarar lite mer än vad de hade gjort ensam! Vi tränar styrka och kondition med högre intensitet och vi gör lite utöver det vanliga, såsom att kräla genom militärhinder i Karlsborgs stridshinderbana, få grus på händerna, stoppa ansiktet i gräset och ha det allmänt grisigt och roligt! :) 
 
Nu är det bara några dagar kvar innan utvägningen och idag körde gruppen sitt sista gemensamma träningspass under ledning av Gabriella och mig. Första gången för några veckor sedan hade vi spöregn som satte extra psykisk press på deltagarna, men idag har det varit strålande sol och gruppen genomförde sitt kanske köttigaste pass hittills! Det har varit intervaller med spurter i uppförsbacke följt av tung störtloppsgång nerför. Där kan vi snacka mjölksyra i benen! ;) Det har också varit explosiva grodhopp i uppförsbacke med seg krälgång nerför. Sen pumpade vi ur generell styrka i ben, armar och bål med stationsträning. Otroligt väl genomfört!
 
Och nu när det gått nästan en månad så böjrar historierna komma... En har lyckats sänka sitt blodtryck från ett tidigare farligt högt värde. En annan kommer nu i de shorts som för en månad sedan inte gick att knäppa på långa vägar. En har minskat över en decimeter i midjan. Flera har minskat sitt sötsug, upplever bättre ork om dagarna och har gått ner i vikt. De har dessutom ökat sin styrka och fysiska kapacitet och en har satt personbästa i armgång (monkey bars).
 
Det har varit otroligt kul att följa gänget och jag hoppas att alla haft en rolig och pepp månad, lärt känna nya härliga träningskompisar och fått uppleva att man växt i självtilltro och stolthet över sina insatser! VARJE INDIVID ÄGER SINA PRESTATIONER! :)
 
Mycket statiskt och köttigt med den där störtloppsgången. Grymt imponerande att allihopa laddade om med detta, omgång efter omgång efter omgång...
 
Krälgången i nerförsbacke är lite koordinationsmässigt svårt, men till slut så! ;)
 
Ett viktigt mål är att alla får känna stöd från gruppen för att klara av lite mer än det man klarar ensam. Här tar deltagarna varandra till hjälp så att jobbet blir gjort!
 
Och när man krigat och gett sina 100% - inte 100% av någon annans kapacitet, utan 100% av det man själv har att ge just idag, just nu - så blir det kollaps i gräset! :) Skitbra jobbat tjejer! :)