PECTORALIS MINOR EFTER EN TENTAVECKA

Det här är något som jag tror att fler kan känna igen sig i - speciellt de som ägnar sig åt mycket stillasittande aktivitet över ett skrivbord eller en dator. För mig blir det extra tydligt under veckor som denna - en vecka med hemtenta - där jag sitter i intensiv pluggställning dagarna i ända... Igår när jag la ner tentaskrivandet för dagen så gick jag till gymmet för att räta lite på min ihopsjunkna rygg. Nog för att jag kan vara rätt stel normalt sett, men den här gången var det förfärligt! Det gick SÅ DÅLIGT! Superkass kontakt i, vad jag upplevde som, ryggextensorerna och framför allt skulderadduktorerna och utåtroterare i axeln. Det kändes konstigt och det var uppenbart att något inte stod rätt till.
 
Men :) Många gånger kan man få hjälp av att stanna upp lite och fundera över vad det är som möjligtvis hindrar en från att funka mer optimalt och angenämt nog så funkade den strategin bra denna gång. Jag vet sedan tidigare att jag har en tendens att bli stram i pectoralis minor, inte alltid men ibland. Pectoralis major - den stora bröstmuskeln - känner de flesta till, men under den så sitter en liten jävel också som alltså kallas för minor. Att man blir stel där är ett problem som lätt kommer av att man sitter eller står mycket i hösäck-ställning och ett tydligt tecken är att axlarna faller fram och alltså "ur" lodlinjen.
 
Jag gjorde så att jag stretchade pectoralis minor på bägge sidorna (enligt bild). Och vad händer!!? Jo, plötsligt fick jag oerhört mycket bättre kontakt i ryggen. Med andra ord: med bättre rörlighet i en av mina flexorer på framsidan (pecs minor) så lyckades jag få bättre aktivitet i mina extensorer (ryggen). Det är magiskt vad lite smart träning kan göra! :) Min uppfattning när det gäller träning är att ibland kan det vara så att "less is more" och "more kan också vara less". Så att träna smart istället blir både roligare, mer effektivt och tidsbesparande.
 
Och det är ju fler än mig som har skrivit tenta den här veckan. Kanske har någon mer användning av denna simpla lilla stretch... :) Tänk att du kramar bollen och trycker ner kroppen mot golvet så att bollen pressar tillbaka din axel (axeln pressas alltså bakåt) och det drar över bröstet.
 

Kommentera här: